جمعه 10 فروردين 1403
امروز

وب سایت اطلاع رسانی چترود

منو
google
جستجو -مجموعه ها
جستجو - تماس ها
جستجو - محتوا
جستجو - خبرخوان ها
جستجو - وب لینک ها
پای دردِ دل شما

پای دردِ دل شما

در این بخش شما می توانید درد دل ها ، شکایات ، انتقادات و قدردانی های خود را ...

سخن مدیر

سخن مدیر

دوستانی که در بخش چترود اقامت دارند می توانند با ارسال تاریخچه ...

خبرنامه پیامکی

خبرنامه پیامکی

با عضویت در خبرنامه پیامکی برنامه ها و اطلاعیه های سایت و شهر چترود ...

نظر سنجی

نظر سنجی

نظرات شما در بهبود سطح کیفی و عملکرد سایت بسیار مهم است.

آفت در جان انارستان‌هاي چترود

  • نگارش یافته توسط جام جم آنلاین

مدير جهاد كشاورزي شهرستان كرمان از برنامه‌هاي حمايتي اين سازمان از باغداران چترودي براي احياي دوباره باغ‌هاي انار خبر مي‌دهد و مي‌گويد: سازمان جهاد كشاورزي در جهت حمايت از انارداران چترودي براي اصلاح و بازسازي باغ‌هاي انار به ازاي هر هكتار باغ حدود سه ميليون تومان تسهيلات بانكي با سود هفت درصد و بازپرداخت شش تا هفت ساله اعطا مي‌كند. وي مي‌افزايد: اين سازمان براي اجراي سيستم‌هاي آبياري تحت فشار در باغهاي انار چترود سه ميليون تومان تسهيلات بلاعوض به باغداران متقاضي پرداخت مي‌كند.


كم‌آبي و شيوع آفت كرم گلوگاه، انارستان‌هاي استان كرمان با ياقوت‌هاي سرخشان را در بخش چترود خشكانده است. بخش چترود به دليل شرايط آب و هوايي مناسب بيشترين سطح باغ هاي انار استان كرمان را به خود اختصاص داده وانارهاي شيرين و آبدار آن از شهرت خاصي در اين استان و استان‌هاي همجوار برخوردار است.

همه ساله با آغاز فصل برداشت انار در اواخر مهر و عرضه آن به بازار، انارهاي درشت و شيرين چترود با دانه‌هاي سرخ خود در ميوه‌فروشي‌هاي استان كرمان خودنمايي مي‌كرد، اما متاسفانه طي چند ساله اخير به دليل كاهش بارش نزولات جوي و خشكسالي شديد در شمال استان كرمان، همانند ديگر محصولات باغي همچون پسته، انارستان‌هاي چترود نيز تحت تاثير خشكسالي و كم‌آبي قرار گرفته و هر سال تعداد بيشتري از آنها خشكيده و از بين مي‌رود.

با خشك شدن باغهاي سرسبز انار چترود چوب درختان آنها يا براي پخت نان در تنورها سوزانده مي‌شود يا به دليل مشكلات مالي باغداران و نبود آب براي آبياري واحياي دوباره باغ هاي انار، آنها به حال خود رها شده و باغي با درختان خشك شده انار را تشكيل داده‌اند.

اكنون باغداران چترودي با آه و حسرت به باقي مانده درختان اناري مي‌نگرند كه آنها نيز به دليل كم‌آبي ديگر شادابي و سرسبزي گذشته را ندارند.

مدير جهاد كشاورزي شهرستان كرمان با اشاره به اين‌كه بخش چترود بيشترين سطح زيركشت باغ هاي انار را در كرمان به خود اختصاص داده است مي‌گويد: در حال حاضر حدود 300 هكتار باغ انار در چترود وجود دارد كه بخشي از آنها خشك شده و بخشي ديگر نيز در حال خشك‌شدن است .

بيژن افضلي با اشاره به اين‌كه كيفيت خاص و بازار پسندي انار چترود آن را منحصر به فرد كرده است مي‌افزايد: اگر چه در منطقه سيرچ در نزديكي شهر كرمان نيز باغ هاي انار بسياري وجود دارد، اما انار چترود مشتريان خاص خود را دارد.

وي با بيان اين‌كه آبياري باغات انار چترود از منابع آب‌هاي سطحي منطقه صورت مي‌گيرد مي‌گويد: متاسفانه خشكسالي‌هاي چند سال اخير باعث شده كه ميزان آب‌هاي سطحي منطقه بشدت كاهش يافته و بسياري از باغ هاي انار چترود به دليل نبود آب براي آبياري خشك شوند اما با اين وجود هنوز انار چترود از كيفيت و سطح بالايي برخوردار است و بيش از 80 درصد انارهاي آن شيرين است.

بيژن افضلي با اشاره به اين‌كه براساس برآوردهاي صورت گرفته امسال حداقل 3000 تن انار از باغ‌هاي چترود برداشت مي‌شود مي‌افزايد: به دليل خشكسالي ميزان برداشت انار در چترود نسبت به پنج سال قبل حدود 40 درصد كاهش يافته و باغ هاي باقي مانده انار ديگرآن شادابي و محصول دهي سال‌هاي قبل را ندارد.

كرم گلوگاه، سرخي را از انار مي‌گيرد

كرم گلوگاه آفتي خطرناك است كه همواره در باغ‌هاي انار وجود داشته است،اما پس از خشكسالي و ضعيف‌شدن درختان انار، شيوع آن در انارستان‌هاي چترود گسترش يافته و انارهاي سرخ و شيرين را از درون مي‌خورد و فاسد مي‌كند. اين آفت باعث مي‌شود بر خلاف ظاهر سرخ و شاداب انار، درون آن دچار كرم خوردگي و سياهي شود.

آفتي كه مدير جهاد كشاورزي شهرستان كرمان مي‌گويد در تمامي باغات انارچترود شيوع پيدا كرده است و مبارزه با آن از طريق سمپاشي درختان انار امكان پذير نبوده و مبارزه بيولوژيك و مكانيكي تنها راه مقابله با آن است.

بيژن افضلي با اشاره به اين‌كه آفت هنگام تبديل گل انار به ميوه، درون آن تخم مي‌گذارد و پس از تبديل گل انار به ميوه اين آفت به صورت كرم درون انار باقي مي‌ماند تا آن را از درون فاسد كند، مي‌افزايد: به دليل وجود داشتن كرم گلوگاه در درون ميوه انار، اين آفت با سمپاشي از بين نمي‌رود، به همين دليل سازمان جهاد كشاورزي شهرستان كرمان كلاس‌هاي متعددي را براي آموزش راهكارهاي مبارزه مكانيكي و بيولوژيكي با اين آفت براي انار داران چترودي برگزار كرده و از آنها خواسته‌ايم انار‌هاي آفت زده را در درون آتش بسوزانند تا از سرايت كرم گلوگاه به ديگر درختان انار جلوگيري شود.

وي مي‌افزايد: برگزاري اين كلاس‌هاي آموزشي و توصيه‌هاي كارشناسان جهاد كشاورزي باعث شده كه امسال نسبت به سال‌هاي قبل حدود 70 در صد شيوع آفت كرم گلوگاه كاهش يابد.

انارستان‌ها چشم انتظار انتقال آب

طي چند سال گذشته در حالي انارستان‌هاي چترود همانند ديگر باغ هاي شمال استان كرمان به دليل خشكسالي خشكيده و براي هميشه از بين رفته است كه تنها راهكار اصلي رفع معضل كم‌آبي اين منطقه اجراي طرح‌هاي انتقال آب به شمال استان كرمان است. طرح‌هايي كه نزديك به دو دهه است براي رفع معضل خشكسالي شمال استان كرمان مطرح و هنوز اجرايي نشده‌است.

كشاورزي خشكيده و تشنه شمال استان كرمان چند سال است در عطش آبي به سر مي‌برد كه قرار است بر اساس يك طرح از سرشاخه‌هاي كوه‌هاي زاگرس در استان چهار محال و بختياري و بر اساس طرح جديد ديگري از درياي خزر به شمال استان كرمان انتقال يابد؛ اما به نظر مي‌رسد تا آن زمان كه اين آب به شمال استان كرمان برسد، ديگر كمتر اثري از باغ‌هاي حاصلخيز پسته و انارستان‌هاي چترود با ياقوت‌هاي سرخشان باقي مانده باشد.

 

دیدگاه خود را بیان کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
شرایط و قوانین.

سایت های زیر مجموعه

سامانه پیام کوتاه چترود

سامانه ارسال و دریافت پیام کوتاه با امکانات فراوان ، خط اختصاصی رایگان و قیمت عالی و...

مرجع بانک شماره موبایل

مرجع بانک موبایل کشور شامل بانک شماره همراه اول، ایرانسل، کدپستی، کشاورزان، اصناف و...

کارت شارژ چترود

آسان ترین و مطمئن ترین روش شارژ همراه اول و ایرانسل بدون نیاز به وارد کردن کد

پربازدیدترین مطالب

قبلی بعدی
شهید محمدعلی حسینی چترودی

1390-09-07

شهید محمدعلی حسینی چترودی   نام: محمدعلی حسینی چترودی نام پدر: عباس تاریخ...

پروفسور سیّد علی اکبر حسینی

1390-09-07

زندگینامه اندیشمند فرزانه و متفکر متعهد پروفسور سیّد علی­ اکبر حسینی (استاد ممتاز تعلیم و...

شهر چترود

1390-08-01

بخش  چترود یکی از بخش های شهرستان کرمان در 40 کیلومتری شمال غرب این...

1390-11-01

روستای «هوتک» با مختصات طول جغرافیایی 56 دقیقه و 56 درجه و عرض جغرافیایی...

اجتماع فاطمیون بخش چترود

1392-02-05

اجتماع هئیت های مذهبی و مردم بخش چترود در فاطمیه چترود روز شهادت حضرت...

فاطمیه چترود نشانی از بانوی بی نشان

1392-01-30

فاطمیه چترود - ایام فاطمیه 1392 روی عکس مورد نظر کلیک کنید تا بزرگ شود ...

درباره ما

سایت چترود جهت اطلاع رسانی و معرفی بخش چترود راه اندازی گردیده است. این نسخه از سایت با انواع تبلت و گوشی های هوشمند سازگاری کامل دارد.

مجوز استفاده از قالب گرافیکی آسمان آبی براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید