چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
امروز

وب سایت اطلاع رسانی چترود

منو
google
جستجو -مجموعه ها
جستجو - تماس ها
جستجو - محتوا
جستجو - خبرخوان ها
جستجو - وب لینک ها
پای دردِ دل شما

پای دردِ دل شما

در این بخش شما می توانید درد دل ها ، شکایات ، انتقادات و قدردانی های خود را ...

سخن مدیر

سخن مدیر

دوستانی که در بخش چترود اقامت دارند می توانند با ارسال تاریخچه ...

خبرنامه پیامکی

خبرنامه پیامکی

با عضویت در خبرنامه پیامکی برنامه ها و اطلاعیه های سایت و شهر چترود ...

نظر سنجی

نظر سنجی

نظرات شما در بهبود سطح کیفی و عملکرد سایت بسیار مهم است.

انارستان های چترود در انتظار تسریع اجرای طرح انتقال آب

  • نگارش یافته توسط کرمان-واحد مرکزی خبر/اجتماعی

کم‌آبی و شیوع آفت کرم گلوگاه ، انارستان‌های استان کرمان با یاقوت‌های سرخ شان را در بخش چترود خشکانده است.

بخش چترود در شمال شهرستان کرمان به سبب اوضاع آب و هوایی مناسب ، بیشترین سطح باغ های انار استان کرمان را به خود اختصاص داد و انارهای شیرین و آبدار آن از شهرت خاصی در این استان و استان‌های همجوار برخوردار است.

 

همه ساله با آغاز فصل برداشت انار در اواخر مهر و عرضه آن به بازار ، انارهای درشت و شیرین چترود با دانه‌های سرخ خود در میوه‌ فروشی‌های استان کرمان خودنمایی می‌کرد اما متاسفانه طی چند سال اخیر به علت کاهش بارش نزولات جوی و خشکسالی شدید در شمال استان کرمان همانند دیگر محصولات باغی همچون پسته ، انارستان‌های چترود نیز تحت تاثیر خشکسالی و کم‌آبی قرار گرفته و هر سال شمار بیشتری از آنها خشکیده می شوند و از بین می‌رود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان با اشاره به این‌ که بخش چترود بیشترین سطح کشت باغ های انار را در کرمان به خود اختصاص داده است ، می‌گوید: هم اکنون حدود 300 هکتار باغ انار در چترود وجود دارد که بخشی از آنها خشک شده و بخشی دیگر نیز در حال خشک‌شدن است.

آقای افضلی با اشاره به این‌که کیفیت خاص و بازار پسندی انار چترود آن را منحصر به فرد کرده است ، می‌افزاید: اگر چه در منطقه سیرچ در نزدیکی شهر کرمان نیز باغ های انار بسیاری وجود دارد اما انار چترود مشتریان خاص خود را دارد.

وی با بیان این‌که آبیاری باغ های انار چترود از منابع آب‌های سطحی منطقه صورت می‌گیرد ، می‌گوید: متاسفانه خشکسالی‌های چند سال اخیر باعث شده که میزان آب‌های سطحی منطقه به شدت کاهش یابد و بسیاری از باغ های انار چترود به علت نبود آب برای آبیاری خشک شوند اما با این وجود هنوز انار چترود از کیفیت و سطح بالایی برخوردار است و بیش از 80 درصد انارهای آن شیرین است.

آقای افضلی با اشاره به اینکه امسال حداقل 3 هزار تن انار از باغ‌های چترود برداشت شده است ، می‌افزاید: به علت خشکسالی ، میزان برداشت انار در چترود نسبت به پنج سال قبل حدود 40 درصد کاهش یافته و امسال حدود 60 درصد انار تولیدی بخش چترود کاهش یافته است و باغ های باقی مانده انار دیگرآن شادابی و محصول دهی سال‌های قبل را ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان از برنامه‌های حمایتی این سازمان از باغداران چترودی برای احیای دوباره باغ‌های انار خبر می‌دهد و می‌گوید: سازمان جهاد کشاورزی برای حمایت از انارداران چترودی در اصلاح و بازسازی باغ‌های انار به ازای هر هکتار باغ ، حدود سه میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود هفت درصد و بازپرداخت 6 تا 7 ساله اعطا می‌کند.

وی می‌افزاید: این سازمان برای اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در باغ های انار چترود سه میلیون تومان در هر هکتار تسهیلات پرداخت می کند که 85 درصد این تسهیلات کمک بلا عوض بوده و فقط 15درصد آن را باغدار پرداخت می کند.

آقای رمضانی کارشناس کشاورزی بخش چترود که خود سال ها باغدار نمونه هم بوده می گوید: کرم گلوگاه آفت خطرناکی است که همواره در باغ‌های انار وجود داشته است ، اما پس از خشکسالی و ضعیف‌شدن درختان انار ، شیوع آن در انارستان‌های چترود گسترش یافته و انارهای سرخ و شیرین را از درون می‌خورد و فاسد می‌کند.

این آفت باعث می‌شود بر خلاف ظاهر سرخ و شاداب انار ، درون آن دچار کرم خوردگی و سیاهی شود.

مدیر جهاد کشاورزی کرمان می افزاید: این افت در تمامی باغ های انار چترود شیوع پیدا کرده است و مبارزه با آن از طریق سمپاشی درختان انار امکان پذیر نبوده و مبارزه بیولوژیک و مکانیکی تنها راه مقابله با آن است.

آقای افضلی با اشاره به این‌که آفت هنگام تبدیل گل انار به میوه ، درون آن تخم می‌گذارد و پس از تبدیل گل انار به میوه ، این آفت به صورت کرم درون انار باقی می‌ماند تا آن را از درون فاسد کند ، می‌افزاید: به علت وجود داشتن کرم گلوگاه در درون میوه انار ، این آفت با سمپاشی از بین نمی‌رود به همین علت سازمان جهاد کشاورزی شهرستان کرمان کلاس‌های متعددی را برای آموزش راهکارهای مبارزه مکانیکی و بیولوژیکی با این آفت برای انارداران چترودی برگزار کرده و از آنها خواسته‌ شده انار‌های آفت زده را در درون آتش بسوزانند تا از سرایت کرم گلوگاه به دیگر درختان انار جلوگیری شود.

وی می‌افزاید: برگزاری این کلاس‌های آموزشی و توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی باعث شده که امسال نسبت به سال‌های قبل حدود 70 درصد شیوع آفت کرم گلوگاه کاهش یابد.

طی چند سال گذشته در حالی انارستان‌های چترود همانند دیگر باغ های شمال استان کرمان به علت خشکسالی خشکیده و برای همیشه از بین رفته است که فقط راهکار اصلی رفع معضل کم‌آبی این منطقه ، اجرای طرح‌های انتقال آب به شمال استان کرمان است ، طرح‌هایی که نزدیک به دو دهه است برای رفع معضل خشکسالی شمال استان کرمان مطرح و هنوز اجرایی نشده‌است.

آقای میراحمدی باغدار زحمت کش چترودی در حالی که با آه و حسرت به باقی مانده درختان اناری می‌نگرد که آنها نیز به علت کم‌آبی ، دیگر شادابی و سرسبزی گذشته را ندارند می گوید: با خشک شدن باغ های سرسبز انار چترود ، چوب درختان آنها یا برای پخت نان در تنورها سوزانده می‌شود یا به علت مشکلات مالی باغداران و نبود آب برای آبیاری و احیای دوباره باغ های انار ، آنها به حال خود رها شده و باغی با درختان خشکیده برجای می ماند.

کشاورزی خشکیده و تشنه شمال استان کرمان چند سال است در عطش آبی به سر می‌برد که قرار است بر اساس یک طرح از سرشاخه‌های کوه‌های زاگرس در چهار محال و بختیاری و بر اساس طرح جدید دیگری از دریای خزر به شمال استان کرمان انتقال یابد اما به نظر می‌رسد تا آن زمان که این آب به شمال استان کرمان برسد ، دیگر کمتر اثری از انارستان‌های چترود با یاقوت‌های سرخ شان باقی مانده باشد.


دیدگاه خود را بیان کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
شرایط و قوانین.

سایت های زیر مجموعه

سامانه پیام کوتاه چترود

سامانه ارسال و دریافت پیام کوتاه با امکانات فراوان ، خط اختصاصی رایگان و قیمت عالی و...

مرجع بانک شماره موبایل

مرجع بانک موبایل کشور شامل بانک شماره همراه اول، ایرانسل، کدپستی، کشاورزان، اصناف و...

کارت شارژ چترود

آسان ترین و مطمئن ترین روش شارژ همراه اول و ایرانسل بدون نیاز به وارد کردن کد

پربازدیدترین مطالب

قبلی بعدی
شهید محمدعلی حسینی چترودی

1390-09-07

شهید محمدعلی حسینی چترودی   نام: محمدعلی حسینی چترودی نام پدر: عباس تاریخ...

پروفسور سیّد علی اکبر حسینی

1390-09-07

زندگینامه اندیشمند فرزانه و متفکر متعهد پروفسور سیّد علی­ اکبر حسینی (استاد ممتاز تعلیم و...

شهر چترود

1390-08-01

بخش  چترود یکی از بخش های شهرستان کرمان در 40 کیلومتری شمال غرب این...

1390-11-01

روستای «هوتک» با مختصات طول جغرافیایی 56 دقیقه و 56 درجه و عرض جغرافیایی...

اجتماع فاطمیون بخش چترود

1392-02-05

اجتماع هئیت های مذهبی و مردم بخش چترود در فاطمیه چترود روز شهادت حضرت...

فاطمیه چترود نشانی از بانوی بی نشان

1392-01-30

فاطمیه چترود - ایام فاطمیه 1392 روی عکس مورد نظر کلیک کنید تا بزرگ شود ...

درباره ما

سایت چترود جهت اطلاع رسانی و معرفی بخش چترود راه اندازی گردیده است. این نسخه از سایت با انواع تبلت و گوشی های هوشمند سازگاری کامل دارد.

مجوز استفاده از قالب گرافیکی آسمان آبی براي اين دامنه داده نشده , برای دریافت مجوز قالب بر روی لینک ، ( درخواست مجوز ) کلیک کنید